Franciscus Gasthuis & Vlietland
Samen met het Franciscus Gasthuis & Vlietland hebben we de technische implementatie en gebruikersadoptie van Videoconsult, voor videobellen tussen hulpverleners en patiënten, voltooid.
Beeldbellen tussen artsen en patiënten biedt een goede oplossing om het contact te behouden en de behandeling op afstand voort te zetten als patiënten door omstandigheden niet naar het ziekenhuis kunnen of willen. Maar zonder directe noodzaak en zonder uitgebreide instructie bleek het lastig de gebruikers het systeem te laten adopteren en actief te gebruiken.
Samen met het Franciscus Gasthuis & Vlietland hebben we de technische implementatie en gebruikersadoptie van Videoconsult, een systeem voor videobellen tussen hulpverleners en patiënten, voltooid. Nu beeldbellen door de omstandigheden zijn nut bewezen heeft en de poli’s zijn voorzien van nieuwe instructies en extra ondersteuning bij het gebruik, wordt Videoconsult met succes gebruikt op de poliklinieken op de verschillende locaties van het ziekenhuis.
Het Videoconsult-systeem was in een eerdere fase al technisch geïmplementeerd in het ziekenhuis, maar het ontbrak destijds aan urgentie en aan opvolging vanuit de poliklinieken om het systeem ook daadwerkelijk te implementeren en te adopteren in de dagelijkse praktijk. Er was een gebrek aan tijd voor het project en er bestond twijfel over de toegevoegde waarde van beeldbellen op dat moment. Ook was er onvoldoende documentatie en ondersteuning beschikbaar voor zowel arts als (oudere) patiënt, waardoor het systeem in de praktijk vrijwel niet werd gebruikt.
Een telefonisch consult was voor alle partijen vaak sneller en gemakkelijker.
Door de recente ontwikkelingen rondom het coronavirus werd de vraag naar beeldbellen met patiënten plotseling zeer actueel. We hebben het Videoconsult-project toen direct weer actief gemaakt. Zo zijn er nieuwe, duidelijke handleidingen gemaakt voor zowel zorgmedewerkers en patiënten en zijn deze handleidingen uitvoerig met relevante betrokkenen afgestemd. Daarnaast hebben we een animatievideo gemaakt waarin patiënten kunnen zien hoe het systeem werkt via het Mijn Franciscus-portaal. De video staat op de website van het ziekenhuis en is geschikt voor verschillende devices.
Tot slot hebben we zelf vanuit het project, en in overleg met de arts, patiënten gebeld en geholpen om goed in het Mijn Franciscus-portaal te komen. Ook hebben we de zorgmedewerkers ondersteund in het gebruik van Videoconsult in combinatie met HiX voor bijvoorbeeld het maken van specifieke beeldbelafspraken en het gebruik van Videoconsult vanuit de digitale wachtkamer.
Door het gebruik van videobellen hebben de poli’s de behandeling van patiënten succesvol door te kunnen zetten in een periode waarin een ziekenhuisbezoek onwenselijk of onmogelijk was.
Samen met het Franciscus Gasthuis & Vlietland hebben we de technische implementatie en gebruikersadoptie van Videoconsult, voor videobellen tussen hulpverleners en patiënten, voltooid.
Lees meerHet Mercy Virtual Care Center in Chesterfield, Missouri (USA) is een ziekenhuis zonder bedden, maar vol innovatieve oplossingen voor zorg op afstand.
Lees meerBeeldbellen tussen artsen en patiënten biedt een goede oplossing om het contact te behouden en de behandeling op afstand voort te zetten als patiënten door omstandigheden niet naar het ziekenhuis kunnen of willen. Maar zonder directe noodzaak en zonder uitgebreide instructie bleek het lastig de gebruikers het systeem te laten adopteren en actief te gebruiken.
Samen met het Franciscus Gasthuis & Vlietland hebben we de technische implementatie en gebruikersadoptie van Videoconsult, een systeem voor videobellen tussen hulpverleners en patiënten, voltooid. Nu beeldbellen door de omstandigheden zijn nut bewezen heeft en de poli’s zijn voorzien van nieuwe instructies en extra ondersteuning bij het gebruik, wordt Videoconsult met succes gebruikt op de poliklinieken op de verschillende locaties van het ziekenhuis.
Het Videoconsult-systeem was in een eerdere fase al technisch geïmplementeerd in het ziekenhuis, maar het ontbrak destijds aan urgentie en aan opvolging vanuit de poliklinieken om het systeem ook daadwerkelijk te implementeren en te adopteren in de dagelijkse praktijk. Er was een gebrek aan tijd voor het project en er bestond twijfel over de toegevoegde waarde van beeldbellen op dat moment. Ook was er onvoldoende documentatie en ondersteuning beschikbaar voor zowel arts als (oudere) patiënt, waardoor het systeem in de praktijk vrijwel niet werd gebruikt.
Een telefonisch consult was voor alle partijen vaak sneller en gemakkelijker.
Door de recente ontwikkelingen rondom het coronavirus werd de vraag naar beeldbellen met patiënten plotseling zeer actueel. We hebben het Videoconsult-project toen direct weer actief gemaakt. Zo zijn er nieuwe, duidelijke handleidingen gemaakt voor zowel zorgmedewerkers en patiënten en zijn deze handleidingen uitvoerig met relevante betrokkenen afgestemd. Daarnaast hebben we een animatievideo gemaakt waarin patiënten kunnen zien hoe het systeem werkt via het Mijn Franciscus-portaal. De video staat op de website van het ziekenhuis en is geschikt voor verschillende devices.
Tot slot hebben we zelf vanuit het project, en in overleg met de arts, patiënten gebeld en geholpen om goed in het Mijn Franciscus-portaal te komen. Ook hebben we de zorgmedewerkers ondersteund in het gebruik van Videoconsult in combinatie met HiX voor bijvoorbeeld het maken van specifieke beeldbelafspraken en het gebruik van Videoconsult vanuit de digitale wachtkamer.
Door het gebruik van videobellen hebben de poli’s de behandeling van patiënten succesvol door te kunnen zetten in een periode waarin een ziekenhuisbezoek onwenselijk of onmogelijk was.
Samen met het Franciscus Gasthuis & Vlietland hebben we de technische implementatie en gebruikersadoptie van Videoconsult, voor videobellen tussen hulpverleners en patiënten, voltooid.
Lees meerHet Mercy Virtual Care Center in Chesterfield, Missouri (USA) is een ziekenhuis zonder bedden, maar vol innovatieve oplossingen voor zorg op afstand.
Lees meer