FRANCISCUS GASTHUIS & VLIETLAND

Gebruikersadoptie van Videoconsult voor beeldbellen tussen arts en patiënt
Zorg  |  Zorg op afstand, IT-implementaties

Beeldbellen tussen artsen en patiënten biedt een goede oplossing om het contact te behouden en de behandeling op afstand voort te zetten als patiënten door omstandigheden niet naar het ziekenhuis kunnen of willen. Maar zonder directe noodzaak en zonder uitgebreide instructie bleek het lastig de gebruikers het systeem te laten adopteren en actief te gebruiken.

Samen met het Franciscus Gasthuis & Vlietland hebben we de technische implementatie en gebruikersadoptie van Videoconsult, een systeem voor videobellen tussen hulpverleners en patiënten, voltooid. Nu beeldbellen door de omstandigheden zijn nut bewezen heeft en de poli’s zijn voorzien van nieuwe instructies en extra ondersteuning bij het gebruik, wordt Videoconsult met succes gebruikt op de poliklinieken op de verschillende locaties van het ziekenhuis.

Zonder adoptie is de implementatie niet compleet

Het Videoconsult-systeem was in een eerdere fase al technisch geïmplementeerd in het ziekenhuis, maar het ontbrak destijds aan urgentie en aan opvolging vanuit de poliklinieken om het systeem ook daadwerkelijk te implementeren en te adopteren in de dagelijkse praktijk. Er was een gebrek aan tijd voor het project en er bestond twijfel over de toegevoegde waarde van beeldbellen op dat moment. Ook was er onvoldoende documentatie en ondersteuning beschikbaar voor zowel arts als (oudere) patiënt, waardoor het systeem in de praktijk vrijwel niet werd gebruikt.

“Een telefonisch consult was voor alle partijen vaak sneller en gemakkelijker.”

Door de recente ontwikkelingen rondom het coronavirus werd de vraag naar beeldbellen met patiënten plotseling zeer actueel. We hebben het Videoconsult-project toen direct weer actief gemaakt. Zo zijn er nieuwe, duidelijke handleidingen gemaakt voor zowel zorgmedewerkers en patiënten en zijn deze handleidingen uitvoerig met relevante betrokkenen afgestemd. Daarnaast hebben we een animatievideo gemaakt waarin patiënten kunnen zien hoe het systeem werkt via het Mijn Franciscus-portaal. De video staat op de website van het ziekenhuis en is geschikt voor verschillende devices.

Hands-on ondersteuning

Tot slot hebben we zelf vanuit het project, en in overleg met de arts, patiënten gebeld en geholpen om goed in het Mijn Franciscus-portaal te komen. Ook hebben we de zorgmedewerkers ondersteund in het gebruik van Videoconsult in combinatie met HiX voor bijvoorbeeld het maken van specifieke beeldbelafspraken en het gebruik van Videoconsult vanuit de digitale wachtkamer.

Door het gebruik van videobellen hebben de poli’s de behandeling van patiënten succesvol door te kunnen zetten in een periode waarin een ziekenhuisbezoek onwenselijk of onmogelijk was.

ZORG OP AFSTAND

Meer projecten

Mercy Virtual Care Center

Mercy Virtual Care Center

Zorg | Zorg op afstand

Bekijk de case

Het Mercy Virtual Care Center in Chesterfield, Missouri (USA) is een ziekenhuis zonder bedden, maar vol innovatieve oplossingen voor zorg op afstand.

KLANTEN

Onze opdrachtgevers in de zorg
Kracht door verandering

CINX is een onafhankelijk management- en adviesbureau. We begeleiden klanten met het bepalen en implementeren van hun IT- en innovatiestrategie, waarbij het adopteren van de verandering centraal staat.

CINX BV

Leeuwenhoekstraat 1
2652 XL Berkel en Rodenrijs
+31 (0)10 3025 000

info@cinx.nl

Privacy    |    Algemene voorwaarden    |    © 2009-2020 CINX B.V.